Klinisch Review Symposium

Waarschuwingsbericht

Inzenden van dit formulier is niet langer mogelijk.

Klinisch Review Symposium

Het eerstvolgende Klinisch Review Symposium zal plaatsvinden in november 2022. Verdere details volgen.

Volgt

Het laatste Klinisch Review Symposium vond plaats op donderdag 19 november 2020 in de vorm van een webinar van 15.30 - 17.00 uur.
Het onderwerp van deze editie was: COVID-19 en donatie en transplantatie in Nederland. De belangrijkste onderwerpen die werden behandeld:

COVID-19 en

• Invloed op donatie en transplantatie in Nederland
  • Lessons learned en toekomst perspectief
  • Uitdagingen intensive care
  • Ethische dilemma’s
  • Psychologische aspecten
  • Interactieve discussie

Hier vindt u ter informatiehet volledige programma. Het Klinisch Review Symposium is dit keer in samenwerking met de Medisch Ethische Commissie en de Young Professionals binnen de NTV.

Het Klinisch Review Symposium heeft plaats gevonden op 14 november in Paushuize in Utrecht en werd dit jaar bezocht door 75 enthousiaste deelnemers. Thema van het symposium: ‘To do or not to do’.
Onderwerpen als de rol van etniciteit bij donoren en ontvangers, een lezing van Gurch Randhawa, Director of the Organ Donor and Transplant Research Centre, Luton, UK en de fysieke capaciteit en activiteit voor en na levertransplantatie door Stefan De Smet, wetenschappelijk medewerker, Transplantoux, UZ Leuven kwamen aan bod.

Het Klinisch Review Symposium heeft plaats gevonden op 15 november in Paushuize in Utrecht. De 85 deelnemers hebben kunnen luisteren naar presentaties omtrent het thema ‘matchen’. De ochtend was gericht op HLA matching, waarbij oa. de buitenlandse gasten Prof. Peter Nickerson van de universiteit van Manitoba (foto) en Prof. Vasilis Kosmoliaptsis van de universiteit van Cambridge tot de sprekers behoorden. De middag richtte zich op gecombineerde transplantaties en op pancreas en DCD harttransplantatie.

Foto KRS 2018.jpg Foto Nickerson KRS 2018.JPG

NEMO Donordier-event 7 november a.s.

Datum plaatsing: 08.10.2021

Op 7 november organiseert NEMO kennislink het grote Donordier-event, waarin de discussie over het gebruik van organen opgegroeid in dieren voor transplantatie centraal staat.
Er wordt afgetrapt met een Q&A van Lucas De Man, kunstenaar. Hij geeft een interactieve lezing over nut en noodzaak van dialoog in een complexe wereld.

In aanloop naar het event publiceert NEMO elke week een nieuwe Q&A met een van de sprekers van het event:

• 14 oktober Bernice Bovenkerk, dierenethicus (WUR): Hoe nemen we het belang van het dier mee in dit gesprek?

• 21 oktober Ian Alwayn, transplantatiechirurg LUMC: Hoe zou dit kunnen werken, wat zijn de haken en ogen?

• 28 oktober Eva Cleven, presentatie en moderator

• 1 nov Eline Bunnik, medisch ethicus Erasmus MC: bijdrage tijdens dialoog en geeft een reflectie op de dialoog.

Aanmelden voor het event kan hier.

Het event kan ook online bijgewoond worden.

‘Dat bepaal je zelf’, een boek van Menno Loos over het proces dat vanuit een burgerinitiatief geleid heeft tot de nieuwe Donorwet is uitgebracht.

Menno Loos (1974) is de drijvende kracht achter het burgerinitiatief 2 Miljoen Handtekeningen, en heeft als vrijwillig, onbetaald lobbyist jarenlang gestreden voor een nieuwe Donorwet. Op de website www.datbepaaljezelf.nl is meer informatie over het intrigerende boek te vinden en staat een link om het boek te bestellen. Zeker voor NTV leden zeer de moeite waard.