Jon J. van Rood Prijs

Ieder even jaar wordt door het NTV bestuur de Jon. J. van Rood prijs toegekend voor het beste proefschrift op transplantatiegebied (basale wetenschap).
De persoonlijke prijs bestaat uit een kunstwerk en een bedrag van € 1.000,- .

vanrood.JPG

De bovengenoemde prijs wordt uitgereikt op het Bootcongres van de NTV van dat jaar en van de laureaat wordt verwacht - als onderdeel van de prijsuitreiking - een voordracht over het werk te houden. Het houden van deze voordracht is in principe voorwaarde voor toekenning. Kandidaten voor deze prijs - die twee jaar lid dienen te zijn van de NTV  en die promoveren aan een Nederlandse universiteit - worden verzocht hun proef­schrift digitaal, vergezeld van een kort begeleidend schrijven, te sturen naar: secretariaat@transplantatievereniging.nl

Sluitingsdatum inzendingen: 31 januari 2022

Winnaars van de afgelopen jaren:

2020: Dr. D.G. Leuning: Development of novel strategies to regenerate the human kidney

2018: Dr. C.C.A. Geneugelijk: Indirect recognition of HLA epitopes in solid organ transplantation

2016: Dr. M. Roemeling-van Rhijn: Towards Mesenchymal Stem Cell Therapy in Kidney Transplant Recipients

2014: Dr. D.K. de Vries: Inflammation and innate immunity in renal ischemia/reperfusion injury

‘Dat bepaal je zelf’, een boek van Menno Loos over het proces dat vanuit een burgerinitiatief geleid heeft tot de nieuwe Donorwet is uitgebracht.

Menno Loos (1974) is de drijvende kracht achter het burgerinitiatief 2 Miljoen Handtekeningen, en heeft als vrijwillig, onbetaald lobbyist jarenlang gestreden voor een nieuwe Donorwet. Op de website www.datbepaaljezelf.nl is meer informatie over het intrigerende boek te vinden en staat een link om het boek te bestellen. Zeker voor NTV leden zeer de moeite waard.