Educatie

Richtlijnen en protocollen

Veldnorm: gebruik mycofenolaat bij kinderwens
Download veldnorm

Handreiking altruïstische donatie
Vanwege de toegenomen aandacht voor gerichte altruïstische donatie heeft het Landelijk Overleg Niertransplantatie het initiatief genomen voor afspraken over hoe de gezamenlijke Nederlandse transplantatiecentra het beste deze relatief nieuwe vorm van donatie kunnen ondersteunen. Dit heeft geleid tot een handreiking, een werkwijze, een brief aan de altruïsten en een brief aan de betreffende huisarts. U kunt de betreffende documenten hieronder downloaden en nalezen.

Handreiking gerichte altruïsten
Werkwijze gerichte altruïsten
Brief aan gerichte altruïsten
Brief aan de huisarts

Pretransplantatie-onderzoek van de niertransplantatiekandidaat
(protocol Radboudumc, Nijmegen)
→ Download PDF

Nederlandse richtlijn “Evaluatie van Potentiële Donoren voor Levende Donor Niertransplantatie”

Richtlijn: Evaluatie van Potentiële Donoren voor Levende Donor Niertransplantatie
→ Download PDF

Protocol indicatiestelling en selectie voor levertransplantatie bij volwassenen en kinderen in Nederland’ (mei 2011)

→ Download PDF

Guideline on Generic Substitution of Immunosuppressive Drugs (door LOTTO, LONT en LOL in april 2011 geaccordeerde document
→ Download PDF

Hieronder de NTV activiteiten t/m einde 2017:

20-10-2017    Young Professional dag,  Utrecht
09-11-2017    Medisch Ethisch symposium,  Utrecht
15-11-2017    NTV HLA educatie dag, Nijmegen
16-11-2017    Klinisch Review Symposium, Utrecht
08-12-2017    LWTV symposium, Utrecht

2018:

15-16 maart   Bootcongres, Rotterdam

Professor Jon van Rood overleden
Datum plaatsing: 31 juli 2017

Op 21 juli jongstleden is professor Jon van Rood overleden. Professor van Rood was oprichter en voormalig afdelingshoofd van de afdeling Immunohematologie en Bloedtransfusie van het Leids Universitair Medisch Centrum. Lees meer.

foto Jon (002).jpeg

Voedingsadvies

Door het RIVM en de NVWA is er een  voedingsadvies opgesteld voor ziekenhuis hygiënisten die met transplantatie patiënten werken. Dit voedingsadvies gaat over het risico op het oplopen van hepatitis E in transplantatie patiënten. Het voedingsadvies kunt u hier vinden.

Transplant Library beschikbaar!

Transplant Library is vanaf 9 juni opengesteld voor NTV- leden. Een korte uitleg over de Transplant Library vindt u via het menu-item Educatie hierboven.

Basic science congres van The Transplantation Society

Datum plaatsing: 9 juni 2017

mentor-mentee award TSS2017 Victoria.jpg

Op het afgelopen basic science congres van The Transplantation Society in Victoria, Canada, werd de NTV-TTS mentor-mentee award uitgereikt aan het best scorende Nederlandse abstract. Aan Karin Boer en Fleur Peters van het Erasmus MC viel de eer te beurt deze award te mogen ontvangen.