Educatie

Richtlijnen en protocollen

Richtlijn "Orgaandonatie na euthanasie" (datum plaatsing: 11 september 2020)
Download richtlijn

Samenvatting van aanbevelingen in de Britse richtlijn “Living Donor Kidney Transplantation”
Download samenvatting

Handreiking: Herstart levende donatie niertransplantatieprogramma tijdens de COVID-19 pandemie- onder welke voorwaarden? (datum plaatsing: 6 mei 2020)
Download handreiking

Veldnorm: gebruik mycofenolaat bij kinderwens (datum plaatsing: 29 januari 2018)
Download veldnorm

Handreiking altruïstische donatie
Vanwege de toegenomen aandacht voor gerichte altruïstische donatie heeft het Landelijk Overleg Niertransplantatie het initiatief genomen voor afspraken over hoe de gezamenlijke Nederlandse transplantatiecentra het beste deze relatief nieuwe vorm van donatie kunnen ondersteunen. Dit heeft geleid tot een handreiking, een werkwijze, een brief aan de altruïsten en een brief aan de betreffende huisarts. U kunt de betreffende documenten hieronder downloaden en nalezen.

Handreiking gerichte altruïsten
Werkwijze gerichte altruïsten
Brief aan gerichte altruïsten
Brief aan de huisarts

Pretransplantatie-onderzoek van de niertransplantatiekandidaat
(protocol Radboudumc, Nijmegen)
→ Download PDF

Nederlandse richtlijn “Evaluatie van Potentiële Donoren voor Levende Donor Niertransplantatie”

Richtlijn: Evaluatie van Potentiële Donoren voor Levende Donor Niertransplantatie
→ Download PDF

Protocol indicatiestelling en selectie voor levertransplantatie bij volwassenen en kinderen in Nederland’ (oktober 2017)

→ Download PDF

Guideline on Generic Substitution of Immunosuppressive Drugs (door LOTTO, LONT en LOL in april 2011 geaccordeerde document

19 november 2020

Klinisch Review Symposium - livestream!

10-11 december 2020   LWTV Astellas Workshop
3-4 maart 2021   Bootcongres 2021

In memoriam Dr. h.c. Adam M. Tegzess

Recent is Adam Tegzess overleden. Adam Tegzess was een pionier op het gebied van de niertransplantatie en heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het Groningse niertransplantatie programma. Een prachtig memoriam van deze markante transplantatie arts geschreven door Jaap Homan van der Heide kunt u hier nalezen.