NTV scholingsbeurs

Met ingang van 2016 kunnen NTV leden een aanvraag doen voor een scholingsbeurs.

Doel

Het doel van de beurs is om een bijdrage te leveren aan de vergroting van kennis op het gebied van orgaan en weefsel transplantatie.

Doelgroep

Startende onderzoekers, arts-assistenten, verpleegkundigen en andere paramedici die middels reguliere subsidieverstrekkers geen bijdrage kunnen krijgen.

Voorbeelden waarvoor subsidie kan worden aangevraagd:

- Deelname aan cursussen
- Deelname aan congressen
- Werkbezoeken
- E-learning modules

Kosten die vergoed worden:

Inschrijfkosten, reis- en verblijfkosten.
Maximaal bedrag per aanvraag: 500 Euro
De NTV stelt per jaar maximaal 15 beurzen ter beschikking
Per persoon wordt maximaal 1 beurs per 2 jaar toegekend

Aanwezigheid op de cursus/congres/werkplek en het indienen van het verslag zijn een strikte voorwaarde voor uitbetaling van de beurs.

Aanvraagprocedure:

U kunt een gemotiveerd verzoek indienen door een brief te sturen aan de penningmeester van de NTV met de omschrijving van de cursus/scholing en een kostenraming. De beurs is uitsluitend bedoeld voor NTV-leden (minimaal 1 jaar lid).

U wordt gevraagd om na afloop van de scholing een kort verslag op te sturen voor plaatsing op de website van de NTV. Na ontvangst van het verslag zullen de gedeclareerde kosten (op basis van facturen, tot een maximum van € 500,-) worden overgemaakt.

Email: secretariaat@transplantatievereniging.nl

19 oktober 2018 Young Professionals dag
15 november 2018 Klinisch Review Symposium
22 november 2018 Medisch Ethisch Symposium
6-7 maart 2019 Bootcongres

Nieren.nl
Datum plaatsing: 17 april 2018

De Nierstichting en de Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN) introduceren op 18 april nieren.nl. Eén unieke online omgeving voor nierpatiënten, hun naasten en andere betrokkenen. Op nieren.nl kunnen bezoekers betrouwbare informatie vinden over nierschade en over het leven met een nieraandoening. En is onderling contact mogelijk in een veilige online omgeving.

Betrouwbare actuele informatie
Het platform heeft een bibliotheek met meer dan 600 artikelen. Een eigen redactie verzamelt, selecteert en redigeert alle informatie zorgvuldig. En werkt continu aan actuele toevoegingen. Ze werken hierin nauw samen met ervaringsdeskundigen en zorgverleners zoals artsen, verpleegkundigen, diëtisten en maatschappelijk werkers.

Ervaring delen
Nieren.nl is ook een community waar nierpatiënten en naasten elkaar kunnen ontmoeten in een veilige omgeving. Op basis van profielkenmerken die de deelnemers invullen, krijgen zij informatiesuggesties, kan men elkaar makkelijker vinden en kan nieren.nl relevante informatie aanbieden.

Rijke informatiebron zorgverleners
Nieren.nl is een rijke bron van betrouwbare en actuele informatie, waar u patiënten naar kunt verwijzen. Zorgverleners kunnen ook actief deel te nemen aan de community om zo een bijdrage te leveren aan kennisvergroting en interactie en antwoord te geven op de vele vragen die bij patiënten leven.

Binnenkort ontvangen alle dialysecentra en nefrologen een mailing met patiëntenfolders, verwijskaartjes en een poster van nieren.nl. Zo kunnen zorgverleners nieren.nl op een makkelijke manier onder de aandacht te brengen van patiënten.

Wetsvoorstel Actieve Donor Registratie aangenomen
Datum plaatsing: 13 februari 2018

Op 13 februari heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel voor een ‘Actieve Donor Registratie’ (ADR) van Tweede Kamerlid Pia Dijkstra, waarbij mensen die géén orgaan donor willen zijn dit moeten aangeven op hun donorformulier. In het huidige registratiesysteem moeten mensen die wél orgaan donor willen zijn dit aangeven en zijn mensen die geen keuze maken geen donor. De verwachting is dat met de nieuwe donorwet het aantal postmortale transplantaties gaat toenemen. Verschillende gezondheidsfondsen, patiëntenorganisaties en ook de NTV hebben zich jarenlang onder aanvoering van initiatiefneemster Pia Dijkstra ingezet voor deze verandering in de wet en zijn verheugd dat de wet nu aangenomen is.

Voor meer informatie: