Chiesi-prijs Beste Idee in Transplantatie

Chiesi-prijs voor het beste idee in transplantatie

In samenwerking met sponsor Chiesi stelt de NTV vanaf 2019 jaarlijks een prijs beschikbaar van € 5.000,- voor ‘het beste idee in transplantatie’ van een onderzoeker. Briljante ideeën behoeven meestal een steuntje in de rug om daadwerkelijk uitgevoerd te kunnen worden. Onderzoekers zitten vol met ideeën, maar hebben soms niet de mogelijkheden om pilots uit te voeren om de haalbaarheid van deze ideeën te onderzoeken. Ideeën die in aanmerking komen voor de prijs kunnen van alles zijn: ideeën met betrekking tot verbeterde zorg voor transplantatie patiënten, basaal wetenschappelijke ideeën, psychosociale ideeën, chirurgische innovaties, organisatorische verbeteringen, etc. Een onafhankelijke evaluatiecomité zal een voorselectie maken van de beste 3 inzendingen. Deze zullen op het Bootcongres gepresenteerd worden in een 1-minuut pitsch, waar het publiek de winnaar kiest.

Voorwaarden en aanvraagprocedure

• De aanvraag is voor het uitvoeren van een (pilot) studie naar ‘het beste idee in transplantatie’;
  • Het onderzoek wordt uitgevoerd op een Nederlands transplantatiecentrum of andere onderzoeksinstelling of ziekenhuis;
  • De subsidie is uitsluitend bedoeld voor NTV-leden (minimaal 1 jaar lid);
  • De aanvraag met onderbouwing, een kostenraming en een CV worden schriftelijk ingediend bij het bestuur voorafgaand aan het Bootcongres: secretariaat@transplantatievereniging.nl (de omschrijving dient maximaal 1 A4 lang te zijn. De kostenraming en CV dienen los te worden bijgevoegd);
  • Voorselectie van kandidaten vindt plaats binnen de ‘Chiesi best idee commissie’;
  • Gekozen kandidaten worden vooraf op de hoogte gesteld door het secretariaat NTV en gevraagd een pitch over hun idee te houden tijdens het Bootcongres;
  • Het publiek kiest de uiteindelijke winnaar.

Sluitingsdatum inzendingen: 31 januari 2022

Winnaars van de afgelopen jaren:

2021: M.B. Mulder: Meer grip op medicatie in de thuissituatie voor de transplantatiepatiënt

2020: H. van Willigenburg: Investigating the effect of Tacrolimus on senescent cell clearance by the immune system

2019: K. Zhang: Pilot kunstmatig thorax bij ex vivo longperfusie in een slachthuis model met lammeren longen

‘Dat bepaal je zelf’, een boek van Menno Loos over het proces dat vanuit een burgerinitiatief geleid heeft tot de nieuwe Donorwet is uitgebracht.

Menno Loos (1974) is de drijvende kracht achter het burgerinitiatief 2 Miljoen Handtekeningen, en heeft als vrijwillig, onbetaald lobbyist jarenlang gestreden voor een nieuwe Donorwet. Op de website www.datbepaaljezelf.nl is meer informatie over het intrigerende boek te vinden en staat een link om het boek te bestellen. Zeker voor NTV leden zeer de moeite waard.