Instructies presentatie

Instructies presentaties (oral en poster)

Voor het houden van uw presentatie (oral) kunt u in principe alleen gebruik maken van PowerPoint. Op de laptop in de congreszalen is MS Office 2013 en dus PowerPoint geïnstalleerd. Met name voor de presentaties in de subzalen is het belangrijk dat u niet teveel tekt per slide/pagina

We adviseren u om uw presentatie z.s.m. bij binnenkomst in te leveren in de Hudig Zaal op de derde etage (op deze etage worden in de Willem Burger foyer ook koffie en lunch geserveerd).  Indien uw presentatie op de tweede dag van het congres plaatsvindt, dan kunt u uw USB-stick ook in de loop van de eerste dag al inleveren.

De programmering van uw voordracht kunt u vinden in het eerder aan u toegezonden programma. Daarin vindt u ook de spreek- en discussietijd die voor uw voordracht gereserveerd is.  Het is belangrijk dat u zich strikt houdt aan de beschikbare tijd, indien de spreektijd wordt overschreden, dan gaat dit van de discussietijd af.

Indien de eerste auteur niet de spreker is, dan verzoeken wij u dit tijdig aan de zaalvoorzitter te melden. Bij vragen kunt u contact opnemen met het secretariaat, telefoon + 31  - 551 3016.

Disclosure slide

Om te voldoen aan de huidige eisen van openbaarmaking (CGR/IGZ) van eventuele banden met de industrie is het verzoek om een standaard ‘disclosure-slide' op te nemen in het begin van uw presentatie.
-  Artsen die geen banden met de industrie hebben volstaan door op de eerste slide van hun presentatie ‘geen belangenverstrengeling' te vermelden.
-  Artsen die wel banden met de industrie hebben krijgen het verzoek om de ‘disclosure-slide' naar waarheid in te vullen en in hun presentatie op te nemen.

Poster presentaties

Een aantal  inzendingen die niet geselecteerd zijn voor een mondelinge voordracht, zijn opgenomen in een moderated postersessie. De auteurs worden verzocht een korte, max. drie minuten durende, presentatie voor te bereiden waarin de kernpunten van het onderzoek worden genoemd. De plaats van de verschillende postersessies wordt ter plaatse voor u aangegeven. U vindt uw posternummer en de indeling van uw poster in het programma.

Instructies voor het maken van de poster

oktober 2018 Young Professional Day
15 november 2018 Klinisch Review Symposium
22 november 2018 Medisch Ethisch Symposium
6-7 maart 2019 Bootcongres

Nieren.nl
Datum plaatsing: 17 april 2018

De Nierstichting en de Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN) introduceren op 18 april nieren.nl. Eén unieke online omgeving voor nierpatiënten, hun naasten en andere betrokkenen. Op nieren.nl kunnen bezoekers betrouwbare informatie vinden over nierschade en over het leven met een nieraandoening. En is onderling contact mogelijk in een veilige online omgeving.

Betrouwbare actuele informatie
Het platform heeft een bibliotheek met meer dan 600 artikelen. Een eigen redactie verzamelt, selecteert en redigeert alle informatie zorgvuldig. En werkt continu aan actuele toevoegingen. Ze werken hierin nauw samen met ervaringsdeskundigen en zorgverleners zoals artsen, verpleegkundigen, diëtisten en maatschappelijk werkers.

Ervaring delen
Nieren.nl is ook een community waar nierpatiënten en naasten elkaar kunnen ontmoeten in een veilige omgeving. Op basis van profielkenmerken die de deelnemers invullen, krijgen zij informatiesuggesties, kan men elkaar makkelijker vinden en kan nieren.nl relevante informatie aanbieden.

Rijke informatiebron zorgverleners
Nieren.nl is een rijke bron van betrouwbare en actuele informatie, waar u patiënten naar kunt verwijzen. Zorgverleners kunnen ook actief deel te nemen aan de community om zo een bijdrage te leveren aan kennisvergroting en interactie en antwoord te geven op de vele vragen die bij patiënten leven.

Binnenkort ontvangen alle dialysecentra en nefrologen een mailing met patiëntenfolders, verwijskaartjes en een poster van nieren.nl. Zo kunnen zorgverleners nieren.nl op een makkelijke manier onder de aandacht te brengen van patiënten.

Wetsvoorstel Actieve Donor Registratie aangenomen
Datum plaatsing: 13 februari 2018

Op 13 februari heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel voor een ‘Actieve Donor Registratie’ (ADR) van Tweede Kamerlid Pia Dijkstra, waarbij mensen die géén orgaan donor willen zijn dit moeten aangeven op hun donorformulier. In het huidige registratiesysteem moeten mensen die wél orgaan donor willen zijn dit aangeven en zijn mensen die geen keuze maken geen donor. De verwachting is dat met de nieuwe donorwet het aantal postmortale transplantaties gaat toenemen. Verschillende gezondheidsfondsen, patiëntenorganisaties en ook de NTV hebben zich jarenlang onder aanvoering van initiatiefneemster Pia Dijkstra ingezet voor deze verandering in de wet en zijn verheugd dat de wet nu aangenomen is.

Voor meer informatie: