Algemene informatie

Bootcongres 2018

Het Bootcongres in 2018 zal plaatsvinden in samenwerking met de Belgische Transplantatie Vereniging en wordt gehouden in Rotterdam op 15-16 maart 2018

Bootcongres 2017

Op woensdag 8 en donderdag 9 maart 2017 vond in Zeist het Bootcongres van de Nederlandse Transplantatie Vereniging plaats, georganiseerd door de groep van het UMCU.

Hieronder treft u een korte terugblik, namens het LOC

Het verloop van het Bootcongres is door het lokale organisatie comité als bijzonder prettig ervaren. Met name de plenaire sessies gaven voor elk wat wils. De sessie over regenerative medicine door prof. dr. M.C. Verhaar en dr. ir. J. Malda was verhelderend en gaf een blik op de toekomst waarbij het mogelijk lijkt organen te “kweken”. Ook de sessies van dr. H.G. Otten en prof. dr. F.W. Asselbergs gaven nieuwe inzichten hoe er tegenwoordig door uitgebreide samenwerking veel data gegenereerd worden en nieuwe inzichten verschaft worden. Bijzonder was de plenaire vergadering in discussie met vertegenwoordigers van de patiënten verenigingen. Er werd van gedachten gewisseld of je alleen zeer goede organen voor transplantatie zou moeten gebruiken of dat er ook organen gebruikt konden worden met mogelijk wat nadelen. Bijvoorbeeld longen waarbij de donor gerookt had. De stelling was dat door dit soort organen te gebruiken er meer getransplanteerd kan worden terwijl de resultaten daar niet onder hoeven te lijden. Onder leiding van drs. B.J.J.M. Haase en dr. N. de Jonge ontstond een levendige discussie met de professionals en de patiënten. Zoals het hoort kwam men er niet goed uit, maar de winst van de discussie was dat de patiënten bij het beleid en de beslissingen betrokken worden. Daarnaast waren er uiteraard veel bijeenkomsten met klinische en basaal wetenschappelijke presentaties. Al met al kunnen we terugkijken op een geslaagd congres.

Dr. A.D. van Zuilen, nefroloog UMCU
Dr. E.A. van de Graaf, longtransplantatiearts UMCU

Programma Bootcongres 2017

Hieronder de NTV activiteiten t/m einde 2017:

20-10-2017    Young Professional dag,  Utrecht
09-11-2017    Medisch Ethisch symposium,  Utrecht
15-11-2017    NTV HLA educatie dag, Nijmegen
16-11-2017    Klinisch Review Symposium, Utrecht
08-12-2017    LWTV symposium, Utrecht

2018:

15-16 maart   Bootcongres, Rotterdam

Professor Jon van Rood overleden
Datum plaatsing: 31 juli 2017

Op 21 juli jongstleden is professor Jon van Rood overleden. Professor van Rood was oprichter en voormalig afdelingshoofd van de afdeling Immunohematologie en Bloedtransfusie van het Leids Universitair Medisch Centrum. Lees meer.

foto Jon (002).jpeg

Voedingsadvies

Door het RIVM en de NVWA is er een  voedingsadvies opgesteld voor ziekenhuis hygiënisten die met transplantatie patiënten werken. Dit voedingsadvies gaat over het risico op het oplopen van hepatitis E in transplantatie patiënten. Het voedingsadvies kunt u hier vinden.

Transplant Library beschikbaar!

Transplant Library is vanaf 9 juni opengesteld voor NTV- leden. Een korte uitleg over de Transplant Library vindt u via het menu-item Educatie hierboven.

Basic science congres van The Transplantation Society

Datum plaatsing: 9 juni 2017

mentor-mentee award TSS2017 Victoria.jpg

Op het afgelopen basic science congres van The Transplantation Society in Victoria, Canada, werd de NTV-TTS mentor-mentee award uitgereikt aan het best scorende Nederlandse abstract. Aan Karin Boer en Fleur Peters van het Erasmus MC viel de eer te beurt deze award te mogen ontvangen.