Algemene informatie

Bootcongres 2018

The joint NTV-BTS Transplantation Congress 2018

Het Bootcongres wordt in 2018 georganiseerd door het lokale organisatie committee van het Erasmus MC in samenwerking met de Belgische Transplantatie Vereniging en zal plaats vinden in Rotterdam op 15-16 maart 2018.

Locatie

Het bootcongres zal plaats vinden in het congrescentrum De Doelen, te Rotterdam.

Gerelateerde afbeelding

Adres: Schouwburgplein 50, 3012 CL Rotterdam
Klik HIER voor de routebeschrijving

Looproute vanaf het Centraal Station
Looproute.jpg

Abstracts
U kunt geen abstract meer indienen.

Als u een abstract heeft ingediend zal begin 2018 bekend worden of u uw abstract kunt presenteren tijdens het Bootcongres.

Indien uw abstract geaccepteerd is vragen wij u de onderstaande instructies aandachtig door te lezen.
Instructies voor de postersessie
Instructies voor abstractsessie (oral)

Registratie
Via onderstaande button kunt u zich voor het congres registreren als niet-lid.

Registreren

Let op: Leden van de NTV hebben op 24 november jl. een persoonlijke inschrijflink ontvangen, deze kan niet door anderen worden gebruikt. Leden van de BTS zullen eind november een persoonlijke inschrijflink ontvangen.

Hotelaccommodatie
Zoals eerdere jaren dient u zelf uw hotelaccommodatie te boeken. Hiervoor hebben wij een aantal hotels in Rotterdam gecontacteerd. U kunt hier een hotellijst downloaden waar u kunt reserveren via de aangegeven links.

Annuleringsvoorwaarden
Bij annulering tot 16 februari 2018 zal uitsluitend een bedrag van € 20,- administratiekosten worden geïncasseerd, bij annulering na deze datum vindt incasso van het volledige inschrijfgeld plaats.

Het programma is eind januari beschikbaar.

Bootcongres 2017

Op woensdag 8 en donderdag 9 maart 2017 vond in Zeist het Bootcongres van de Nederlandse Transplantatie Vereniging plaats, georganiseerd door de groep van het UMCU.

Hieronder treft u een korte terugblik, namens het LOC

Het verloop van het Bootcongres is door het lokale organisatie comité als bijzonder prettig ervaren. Met name de plenaire sessies gaven voor elk wat wils. De sessie over regenerative medicine door prof. dr. M.C. Verhaar en dr. ir. J. Malda was verhelderend en gaf een blik op de toekomst waarbij het mogelijk lijkt organen te “kweken”. Ook de sessies van dr. H.G. Otten en prof. dr. F.W. Asselbergs gaven nieuwe inzichten hoe er tegenwoordig door uitgebreide samenwerking veel data gegenereerd worden en nieuwe inzichten verschaft worden. Bijzonder was de plenaire vergadering in discussie met vertegenwoordigers van de patiënten verenigingen. Er werd van gedachten gewisseld of je alleen zeer goede organen voor transplantatie zou moeten gebruiken of dat er ook organen gebruikt konden worden met mogelijk wat nadelen. Bijvoorbeeld longen waarbij de donor gerookt had. De stelling was dat door dit soort organen te gebruiken er meer getransplanteerd kan worden terwijl de resultaten daar niet onder hoeven te lijden. Onder leiding van drs. B.J.J.M. Haase en dr. N. de Jonge ontstond een levendige discussie met de professionals en de patiënten. Zoals het hoort kwam men er niet goed uit, maar de winst van de discussie was dat de patiënten bij het beleid en de beslissingen betrokken worden. Daarnaast waren er uiteraard veel bijeenkomsten met klinische en basaal wetenschappelijke presentaties. Al met al kunnen we terugkijken op een geslaagd congres.

Dr. A.D. van Zuilen, nefroloog UMCU
Dr. E.A. van de Graaf, longtransplantatiearts UMCU

Programma Bootcongres 2017

15-16 maart   Bootcongres, Rotterdam

Overlijden van Dr. Ronald J. Hené.

Datum plaatsing: 21 december 2017

Bedroefd zijn wij door het bericht van het overlijden van Dr. Ronald J. Hené. Dr. Hené was een zeer betrokken en bevlogen nefroloog. Met gedrevenheid, vakkundigheid en toewijding heeft hij een grote bijdrage geleverd aan de afdeling Nefrologie en Hypertensie van het UMC Utrecht, in het bijzonder op het gebied van niertransplantatie. Hij was hoofd van de niertransplantatie van 1987 tot 2010. Dr. Hené heeft zich vele jaren actief ingezet voor de NTV, onder meer als secretaris van het bestuur.
Voor zijn jarenlange inzet zijn wij hem veel dank verschuldigd.

Onze gedachten en medeleven gaan uit naar zijn familie. Wij wensen hen veel sterkte toe in deze moeilijke periode.

Bestuur NTV

‘Waarderingsspeld De Gouden Klim’

Datum plaatsing: 11 oktober 2017

De ‘Waarderingsspeld De Gouden Klim’ is uitgereikt aan de oprichter van Eurotransplant Jon van Rood voor het belangrijke werk dat Eurotransplant in de afgelopen 50 jaar heeft verricht. De onderscheiding werd uitgereikt door de Stichting Nationaal Donormonument aan Sacha van Rood, de weduwe van Jon van Rood, onder het donormonument achter de kerk in Naarden.

foto klimprijs uitreiking mevr van Rood1.jpg

Uitnodiging Post ESOT Barcelona Meeting 2017

Datum plaatsing: 2 oktober 2017

Graag nodigen wij u uit voor de Post ESOT Barcelona 2017 meeting.

Het programma is samengesteld door de programmacommissie bestaande uit prof. dr. H.J. Metselaar (Erasmus MC), prof. dr. L.B. Hilbrands (Radboud UMC), dr. A.P.J. de Vries (LUMC) en dr. S.P. Berger (UMCG). Tijdens deze interactieve bijeenkomst zal verslag worden gedaan van nieuwe data en laatste ontwikkelingen binnen de transplantatiegeneeskunde die tijdens het ESOT congres 2017 besproken en gedeeld worden. In drie sessies zal het belangrijkste nieuws op het gebied van nier- en levertransplantatie en vanuit transplantatieverpleegkunde gepresenteerd worden. Download hier de uitnodiging.

Professor Jon van Rood overleden

Datum plaatsing: 31 juli 2017

Op 21 juli jongstleden is professor Jon van Rood overleden. Professor van Rood was oprichter en voormalig afdelingshoofd van de afdeling Immunohematologie en Bloedtransfusie van het Leids Universitair Medisch Centrum. Lees meer.

foto Jon (002).jpeg